Healthy hapjes voor de zaterdagavond

Een heerlijk avondje bankhangen op de zaterdagavond: filmpje aan, drankje erbij én natuurlijk iets lekkers om te happen. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet meteen een overvloed aan calorieën en suiker binnenkrijgt? Door het zelf te maken! Wij vertellen je graag van welke snacks jij met een gerust hart kunt genieten.

Lekker crispy: geroosterde kikkererwten
Zin in iets knapperigs en hartigs? Borrelnootjes zijn natuurlijk erg lekker, maar niet zo gezond vanwege de onverzadigde vetten die ze bevatten. Wij hebben de ideale vervanging voor deze snack: geroosterde kikkererwten. Deze peulvruchten zitten vol eiwitten, vezels en vitamine B. Je kunt ze ook eenvoudig roosteren. Koop een blikje kikkererwten, laat ze goed uitlekken en voeg wat olijfolie, paprikapoeder en knoflookpoeder toe. Rooster de kikkererwten vervolgens zo’n 25-30 minuten op 200°C in de oven en voilà: een heerlijke én gezonde snack. Ben je een zoetekauw? Rooster de kikkererwten dan met koksolie, honing en kaneel, ook verrassend lekker!

Courgette chips
Het is de guilty pleasure van velen: chips! Maar er is goed nieuws, je kunt heel gemakkelijk zelf een verantwoorde variant maken. Trek er wel wat tijd voor uit. Snijd een courgette met de kaasschaaf in plakjes en leg deze op een met bakpapier beklede bakplaat. Haal met wat keukenpapier het vocht uit de courgette. Meng 2 eetlepels olijfolie met 2 eetlepels witte balsamico azijn en besprenkel over de courgette. Strooi er tenslotte wat zeezout overheen en zet in de oven. Kijk na een uurtje even hoe de chips eruit ziet, ze zijn klaar wanneer ze knapperig zijn!

Pimp je popcorn
Bij een filmpje kan een bak popcorn natuurlijk niet ontbreken! Wist je dat deze snack heel weinig calorieën bevat? Daarnaast kun je popcorn ook nog eens heel gemakkelijk zelf maken. Verspreid een laagje maïskorrels (droge, niet uit blik) over de bodem van een pan met een laagje (kokos)olie en doe een deksel op de pan. Wacht tot je de eerste maïskorrels hoort poffen, zet het vuur lager en schud de pan af en toe (met de deksel dicht). Wanneer alle maïs is gepoft, breng je de popcorn op smaak met een kruidenmengsel, bijvoorbeeld van cayennepeper, knoflookpoeder en zout.

Go green: avocadorolletjes

Dat avocado’s heerlijk zijn door een salade of op je brood wisten we al. Maar je kunt er ook een heerlijke snack van maken. Doe een avocado met een beetje knoflook, basilicumblaadje, zout en peper in de blender tot het glad is of prak het heel fijn met een vork. Druppel er wat vers citroensap doorheen en een snufje chilipeper. Snijd een komkommer door de lengte in dunne repen en schep op elke reep wat van het avocadomengsel en smeer uit. Rol de komkommer op en serveer!


Op zoek naar nog meer inspiratie? Kijk dan eens tussen onze recepten en ga aan de slag!

deel dit artikel

meer blog

Joyce van den Heuvel - medewerker binnendienst

Creatief, durven doen met Joyce van den heuvel

LEES VERDER
Michelle Dingemanse - diëtist

Maak kennis met onze diëtist Michelle Dingemanse

LEES VERDER
Top