De kracht van een interne praktijkstage

Het Nuenens College heeft sinds mei 2018 een gloednieuw schoolgebouw. De moderne uitstraling doet je niet direct aan een school denken, maar zodra de bel gaat komt daar verandering in! De ruim 500 leerlingen lopen druk in het rond om een plekje te zoeken. Wat deze school bijzonder maakt is dat er veel wordt gewerkt met praktijkstages. Markies Catering is al geruime tijd de vaste cateringpartner van het Nuenens College. Sinds de opening van het gebouw komen er wekelijks leerlingen stagelopen in de keuken van Markies. We vroegen directeur Karel Somers en praktijkbegeleidster Dory Donkers wat het doel en de meerwaarde zijn van deze praktijkstages.

Samenwerking
De wens om interne praktijkstages op te zetten was groot binnen het Nuenens College. Dory vertelt: “In de verbouwing hebben we rekening gehouden met de indeling om plekken te creëren voor deze stages. Het cateringgedeelte hebben we samen met Markies Catering opgepakt, dit hadden we zelf nooit zo kunnen opzetten. De kracht zit hem voor ons in die samenwerking, je leert van elkaar en trekt als partners met elkaar op.”

Groei
Iedere week komen er verschillende leerlingen, meestal in tweetallen, een kijkje nemen in de keuken. “Naast de catering lopen de leerlingen ook stage bij de receptie en bibliotheek. We zijn druk bezig om dit in de toekomst nog verder uit te breiden. In die twee stageweken zie je leerlingen groeien, dat geldt ook voor de leerlingen die eerst sceptisch zijn. Na die twee weken is bijna iedereen blij en ontzettend gegroeid. Door de praktijkervaring krijgen leerlingen grip op hun eigen toekomst, ze leren verantwoordelijkheid te nemen, te plannen en zowel zelfstandig als samen te werken. De leerlingen zetten zichzelf als het ware neer in het werkleven. De stage versterkt hun identiteit en ze durven nieuwe stappen vooruit te zetten. Het zien groeien van de leerlingen; dat is het mooiste wat er is. We zijn dan ook ontzettend trots” aldus directeur Karel. Cateringmedewerkster Iris is het hier helemaal mee eens. “De groei die je ziet in die week dat ze hier meewerken is echt fantastisch. We laten de leerlingen met alles meedoen: broodjes bereiden en zelf bedenken, automaten bijvullen, poetsen, verkopen, maar ook het aanleren van de hygiëneregels.”

Partnership
Partnership is onmisbaar in een goede samenwerking. Ook binnen het Nuenens College geldt dit. Op de vraag wat de succesfactor is van de samenwerking met Markies antwoordt Karel: “We vullen elkaar blindelings aan. Omdat je elkaar al lang kent en veel samenwerkt kun je veel voor elkaar betekenen en van elkaar leren. Samenwerken, vertrouwen en een open communicatie typeren voor mij deze samenwerking. Dory vult aan: “Daarnaast spelen de cateringmedewerkers een belangrijke rol. De dames zijn heel fijn om mee te werken. Uiteindelijk leren zij de leerlingen alle fijne kneepjes van het cateringvak.”

Toekomst
Het Nuenens College blijft in ontwikkeling. Dory vertelt vol enthousiasme haar utopie: “We betrekken de leerlingen nu al bij veel activiteiten. Maar ik zou het fantastisch vinden als we leerlingen ook bij het gehele lesprogramma kunnen betrekken. Wie weet in de toekomst!” Volgens Karel moet onderwijs betekenisvol zijn, het gebouw moet verbinden. Het is een educatieve omgeving. “Binnen deze omgeving werken wij veel samen met kennispartners. Door samen met Markies, bedrijven uit de buurt, de gemeente en natuurlijk de leerlingen samen te werken creëren we een plek in de samenleving waar leerlingen kunnen groeien.”

Top