Move and be happy

Je hoort je favoriete liedje op de radio, begint langzaam mee te bewegen en lacht. Je denkt terug aan dat ene moment waar je dit liedje voor het eerst hoorde. Je zet de radio harder en danst door de kamer. Hierna voel je je blij en hijg je uit. Niet alleen goede muziek, maar ook bewegen maakt ons blij! Hoe dan?

Happyhappyjoyjoy
Langer dan 10 minuten bewegen zorgt ervoor dat jouw lichaam het gelukshormoon aanmaakt. Dit hormoon heet endorfine, aangenaam. Endorfine is een stofje dat vrij komt in je hersenen. Het heeft een pijnstillende en plezieropwekkende werking. Sporten kan dus zorgen voor een gelukzalig gevoel. Wanneer je een sport ritmisch uitvoert gedurende langere tijd en met een lagere intensiteit, wordt de uitscheiding van endorfine sterker. Hello dansmoves!

Bye bye stress
Bewegen zorgt ook voor de verlaging van stress. Zo blijkt uit onderzoek dat bewegen het stresshormoon cortisol verlaagt. Dit hormoon zorgt voor vervelende klachten zoals vermoeidheid, meer zin in suiker, negatieve stemmingen of maag- en darmklachten. Heb je die hardloopschoenen al aan?

Nog even op een rijtje:
1. Bewegen zorgt voor meer ontspanning
2. Door te bewegen krijg je meer energie
3. Bewegen heeft een positief effect op de stofwisseling
4. Als je beweegt, verhoog je het gelukshormoon
5. Bewegen zorgt voor creativiteit

Top