Bewegen maar!

Bewegen is gezond. Dit is wat we allemaal weten, maar het gebeurt toch te weinig. Het RIVM heeft berekend dat slechts 37 procent van de jongeren (12 t/m 17 jaar) in Nederland voldoet aan de richtlijn van 2,5 uur per week matig intensieve inspanning (fietsen of wandelen). Weinig hè?

Te weinig beweging kan er voor zorgen dat je lichamelijk maar ook geestelijk ziek kunt worden. Wist jij bijvoorbeeld dat beweging zorgt voor een sneller herstelproces tijdens ziekte? Het wordt steeds duidelijk hóe belangrijk beweging is en hóe ongezond zitten is. Hoogleraar sportgeneeskunde aan het UMC Utrecht, professor Frank Backx, stelt dat zitten het nieuwe roken is. Dit is nogal wat.

Bewegen is dus goed voor je. Zo maak je tijdens beweging het gelukshormoon endorfine aan, hier word je blij van. Yeah! Naast dat bewegen en sporten je blij maakt is het natuurlijk ook goed voor je lichaam. Je bouwt spiermassa op, hierdoor voel jij je fitter en blijft je energie op peil. Daarbij verbrand je ook energie. Hoeveel dit is verschilt per sport en hebben wij hieronder even op een rijtje gezet voor jou!

Kies een sport die bij je past en move it, move it! Naast sporten kun je ook kleine beweegmomenten toepassen zoals altijd de trap te nemen, te fietsen en de bus een halte eerder te laten stoppen. Daarnaast is het leuk en informatief om je stappen bij te houden door middel van een fitbit!

Top