De ontwikkeling van een gezonde warme snack

Door Aafke Kloos en Jamie Penders, Food Innovators aan de HAS Hogeschool.

Wij zijn Aafke en Jamie, twee Food Innovators met een passie voor lekker eten. Het afgelopen halfjaar zijn wij bezig geweest met het ontwikkelen van een gezonde, warme snack voor Markies Catering. Een snack die voldoet aan de Richtlijnen Gezondere Kantines van het Voedingscentrum. Wij vertellen jullie graag hoe dit proces is verlopen en nemen jullie mee in de wereld van gezonde snacks.

Favoriete snacks en trends
Ten eerste zijn we op onderzoek uitgegaan naar de ‘gezonde’ snacks die er al op de markt zijn in binnen- en buitenland en welke trends er spelen op het gebied van voeding. Hiervoor hebben we desk- en fieldresearch uitgevoerd. Ook hebben we de randvoorwaarden in kaart gebracht waar het product aan moet voldoen om geschaald te mogen worden onder een gezonde snack volgens het Voedingscentrum. Maar nog veel belangrijker is het in contact blijven met de doelgroep. Wat vinden scholieren lekker en niet lekker? Wat zijn de favoriete snacks van de doelgroep en wat verstaan zij onder gezonde snacks? Om dit te achterhalen hebben we consumentenonderzoek gedaan door middel van een enquête en een sensorische test.

Gezond, duurzaam en plantaardig
Ons onderzoek toonde aan dat gezondheid, duurzaamheid en plantaardig eten de drie belangrijkste trends zijn van nu. Gezondere producten in het algemeen maar ook gezondere snackproducten zijn erg in opkomst. Maar al snel bleek dat er maar weinig gezonde snackproducten daadwerkelijk voldoen aan de norm van maximaal 75 kcal. In 2020 horen namelijk alle betere keuze snacks in de ‘gezondere schoolkantines’ van het Voedingscentrum te voldoen aan deze norm. Hoewel de scholieren in het consumentenonderzoek aangaven dat de calorierijke snacks zoals frikandellen, broodjes kroket en pizza hun favoriete snacks zijn wilden wij graag de uitdaging aangaan om een snack te ontwikkelen die zowel lekker als gezond is. Herkenbaarheid en de aanwezigheid van een broodcomponent speelde hierin een belangrijke rol.

 

"Gezondheid, duurzaamheid en plantaardig eten zijn de drie belangrijktste trends van nu. Gezondere producten zijn in opkomst!"

 
Pizza roll met 51 procent groenten
Op basis van al deze informatie hebben we met behulp van een brainstormsessie productideeën samengesteld met groenten in de hoofdrol. De drie meest kansrijke ideeën zijn in de testkeuken uitgewerkt tot prototypen en in een sensorische consumententest geproefd door de doelgroep. De pizza roll kwam als ultieme favoriet uit de test! De pizza roll is een opgerold pizzabroodje met wel 51 procent groenten (knolselderijpuree) in het deeg. Om de pizza roll klaar te maken voor productie is het doorontwikkeld tot een afbakproduct dat bewaard wordt in de diepvries. Op deze manier blijft het product super vers en smaakvol.
 
Herkenbare gezonde producten
Het ontwikkelen van een smaakvol snackproduct dat ook laag in calorieën is, was een leuke uitdaging. Hoewel smaken verschillen wat betreft groenten en fruit is gezond leven ook onder jongeren steeds belangrijker en zelfs hip. We hebben veel enthousiaste reacties gekregen van leerlingen toen zij erachter kwamen dat de pizza roll zoveel groenten bevat. Omdat het smaakpalet van jongeren nog volop in ontwikkeling is, zijn uitgesproken smaken meestal geen favoriet. Maar indien gezonde producten herkenbaar zijn, is de stap veel kleiner voor jongeren om te kiezen voor een gezondere snack.
 
Twee medestudenten van Aafke en Jamie zijn gestart met een verdiepingsonderzoek naar de gezonde hartige snack. Zij gaan deze verder ontwikkelen op het gebied van productsamenstelling, marketing en activatie. Binnenkort meer!

meer blog

Powerbites

Powerbites voor na je siësta

LEES VERDER
Maak je smoothie met groenten en een klein beetje fruit

Smoothies zijn super gezond toch? Diëtist Michelle vertelt!

LEES VERDER
Top